Algerøy, Kløften

Fra dykkepedia.com
Hopp til navigering Hopp til søk
Tilgjengelighetbåt
Posisjon60.36135 N, 4.924037 E
Laster kart...

Karthjelpen:

• Når pekeren din er over kartet, vil scrolling endre zoom-nivå.
  • Full-skjerm med symbol i øvre høyre hjørnet.
  • Dobbelklikk på et område på kartet og du zoomer inn på det.
  • For de kart med flere kartlag, kan du velge i øvre høyre hjørnet hvilket du vil se.
  • Mer om hvordan opprette kart her.
Foto:DIN medlem Matt

Dykkplass

Algerøy, Nordre Tjørnøya også kalt kløften på Algerøy.

Adkomst

Du må ha båt for å komme dit.. Veibeskrivelen er ved bruk av gummibåt på henger. Kjør mot sotra, ta av mot sund(klokkarvik) rett etter Kolltveitunellen. Ved Fjell kyrkje tar du av mot høyre i retninig Møvik og kjører inn på Statoil stasjonen for å fylle kaffe på Statoil-lkoppen din . Fortsett videre forbi Møvik til du treffer et skilt mot Algerøy og Lokøy til Venstre(har da en fotballbane på høyre hånd). Følg skiltene mot Algerøy til du når snuplassen for bussene, her svinger du av til høyre ned en liten «krøtersti» til du treffer en kai på høyre hånd(veien fortsetter videre). Her settes gummibåten på sjøen og utstyr pakkes ombord.

Hvordan komme dit med båten

Med ryggen til kaien svinger du til venstre og rundt første nes, da åpner det seg en mini-fjord ut i havet, med noen øyer som deler den i to løp. Velger du venstre løp er det egentlig ganske lett å finne fram. Du gir ganske enkelt full gass utover(se opp for staker og grunner) til øyene i midten er borte vekk. Da vil du til venstre se en kanal som går igjennom fjellet på venstre side lengre ut, like før en fyrlykt, her skal du inn. Etter å ha kommet inn i kanalen, vil en ny kanal åpne seg til høyre som leder ut i havet... inn her skal du. kjør forsiktig, fordi her er det både trangt over og under vannet. Rett etter du er kommet inn i denne siste kanelen åpnes en lagune på høyre side, her ankrer vi opp og gjør klar for dykking.

Ihopp: Hvor det måtte passe seg inni lagunen

Dykkeplassen: Nord i lagunen er det noen små grunner som skiller storhavet fra lagunen, til venstre mellom disse og øyen går en TRANG kanal ut i havet, denne er da ca 1 1/2 meter bred, 6-13 meter dyp og byr på masse moro. På utsiden av kanalen går en ur ned til sandbunn på 40 meter, fra 30 til 40 meter er det mange kampesteiner med masse spennende hulrom. Det er nærliggende å tro at disse kampsteinene har blitt skylt ut fra kløften i årenes løp da den er dannet i en forkastningssone.

Velger du nå å svømme til venstre må du ta høyde for returner gjennom kløften og håper du inderlig la merke til dybden i utgangen for går du for dypt bommer du garantert!...ps: dybden er 13 meter Veien mot venstre leder rett ut i storhavet så her gynger det nok litt, ikke minst pga dønningen men også pga undervannstopografien. En rekke «trappetrinn» går her ned i dypet som grunner opp mot havet og hvor hvert trappetrinn bøyes inn i fjellet slik at det faktisk dannes en horisontal sprekk. Det nevnes også at her er det masse tareskog og sikkert et yndet sted for fisk! For de som er spesielt interessert kan det nevnes at disse «trappetrinnene» er dannet av en rekke folder i øst-vest retning som har sprukket opp og blitt vasket ut av bølgene, de samme strukturene sees over vann.

Tar du istenden mot høyre etter kløften kan du stort sett droppe returen gjennom kløften og heller svømme rundt holmen og inn i lagunen bakveien. En del av de samme strukturene i fjellet finner du også her, men da du svinger til høyre vil vinkelen til fjellveggen i henhold til formasjonene bli slik at undervannstopografien blir seende annerledes ut... her er det vel brattere og mer ur-aktig. Når du skal inn igjen i lagunen må du passe dybden, her går en vegg fra omtrent 10 meter du må passe deg for. Er du uoppmerksom og ligger for dypt passerer du rett forbi inngangen.

Et tredje alternativ er å bruke tiden i lagunen og korridorsystemet som går igjennom øyene, her er maks dybde 8-15 meter og det er spekket av liv. Men se opp for båter.

Nivå

Nivå 2

Bølgene bør ikke være for høye da det har lett blir «storm» nede i kløften. Området er både vær- og tåkeutsatt, å ha et våkent øye til havet rundt deg kan være lurt.

Kart

Laster kart...

Karthjelpen:

• Når pekeren din er over kartet, vil scrolling endre zoom-nivå.
  • Full-skjerm med symbol i øvre høyre hjørnet.
  • Dobbelklikk på et område på kartet og du zoomer inn på det.
  • Mer om hvordan opprette kart her.